Jobbet som säljare
Hos oss får du jobba med B2B-försäljning inom bygg- och fastighetsbranschen med världsledande produkter och tjänster.
Vi har lång erfarenhet av att både driva försäljning och utveckla människor/säljare. Det spelar mindre roll om du är oerfaren inom yrket eller har lång erfarenhet utav försäljning, vi har behov alla typer av roller. Vi är mer än 50 medarbetare idag som jobbar med försäljning. Allt från Nysäljare, Account Managers till avancerad KAM-försäljning med ansvar över stora miljonkonton. Det inre drivet värderar vi högt. Känner du att jobba med försäljning hos Byggfakta känns spännande? Connecta gärna med oss så kan vi berätta mer om de olika roller som finns hos oss, samt att vi får en chans att lära känna dig lite bättre.
Säljare Edwin Nilsson
Edwin Nilsson, 25, gillar att ha en central roll – både som mittfältare på bandyplanen och som säljare på Byggfakta, som utgör mittpunkten i Byggsverige.
Vad lockade dig till säljyrket?
Många i min familj och släkt har sysslat med försäljning, så det blev ganska naturligt. Det som lockade mig var själva processen i att göra affärer.
Vad är det bästa/roligaste med att vara säljare?
Det roligaste är nog att lyckas vända någon från ett nej till ett ja, och i det arbetet måste man vara otroligt kreativ. Det finns oändligt med sätt för att sätta en affär. Sedan erbjuder säljyrket stora möjligheter både karriärmässigt och lönemässigt som jag gillar.
Vilka är utmaningarna enligt dig?
Den största utmaningen sitter i dig själv. Det är inte solsken jämt, men gör du jobbet varje dag så är majoriteten av tiden otroligt roligt.
Vilka egenskaper är bra att ha som säljare?
Att vara modig och våga kliva ur sin komfortzon. Sedan behovs en inre motor som pushar dig till att göra jobbet dag ut och dag in.
Vad är det som gör att du trivs på Byggfakta?
Jag trivs på Byggfakta för att jag känner att jag är i en utvecklande miljö. Byggfakta erbjuder produkter i världsklass, och varje produkt har sin typ av försäljning. Om man vill och visar fram fötterna så har man stora karriärmöjligheter, som jag nämnde tidigare. Jag trivs också med mitt team, vi är ett härligt gäng. Det är roligt med kollegor i olika åldrar.
Hur är det att sälja mot bygg/fastighetsbranschen?
Det är fantastiskt, de här branscherna kommer alltid att behöva våra tjänster på ett eller annat sätt. Byggfaktas motto är ju att vi ska vara mittpunkten i byggbranschens ekosystem och vi har verkligen en central roll inom bygg- och anbudsinformation och samverkar med alla olika aktörer på marknaden.
Berätta lite om din idrottskarriär – hur går det att kombinera elitidrott och heltidsjobb?
Jag har spelat bandy med Ljusdals BK, där jag varit mittfältare och haft rollen som lagkapten. Nu har jag skrivit på för Hammarby Bandy, så nu blir det nya äventyr idrottsmässigt. Jag tycker att det går bra att kombinera karriärerna då Byggfakta är en flexibel arbetsgivare. Men det gäller verkligen att ta vara på timmarna och vara beredd att jobba lite när som helst. Bandyn ger mig mycket energi till jobbet.
Många idrottsmän/kvinnor verkar lyckas bra som säljare – vad beror det på?
Att ha vinnarskalle är bra, men jag tror det sitter mycket i att vi som satsar på idrotten vet vad som krävs för att bli bra på något. Lagandan är också viktig. I ett lag vill alla vinna matcher, och för att lyckas vinna krävs ett bra samarbete
FAKTA
Namn: Edwin Nilsson
Ålder: 25
Roll: Säljare inom Byggfakta Group
Bor: Ljusdal/Stockholm
Aktuell: Bandyspelare från Ljusdals BK som ska spela för Hammarby i höst.
Arbetsplats och kultur
För att lyckas behöver du ha en inbyggd nyfikenhet och en ärlig vilja att verkligen sätta dig in i och förstå kundens situation, utmaningar och behov.
Även om du kan tjäna mycket bra som säljare hos oss, är den långsiktiga drivkraften att du känner att du verkligen hjälper kunden. Du finner glädje i att lära, förstå och skapa rätt lösningar för kunden. Samtidigt som du hjälper dina kunder att utvecklas så utvecklas även du själv.
Självklart får du som nyanställd säljare hos oss en bra introduktion och utbildning om såväl branschen, vår unika affärsinformation och de tjänster du ska sälja. Du får också stöd av säljledare, coach, säljchef, kollegor och experter internt.
Med det sagt så är du ändå en person som på sikt ser till att ta reda på saker och hålla dig uppdaterad, drivet att vara nyfiken och förstå är för stort för att vänta. ”Det är det ingen som berättat för mig”, är ord du sällan tar i din mun.